menu
nagłówek | header | image

Program

piątek, 11 kwietnia 2025 roku

od godz. 08.30
Rejestracja w Centrum Kongresowo-Dydaktycznym Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, ul. Przybyszewskiego 37a, w hallu głównym
09.30-09.45
Uroczyste rozpoczęcie konferencji, Sala C
prof. dr hab. Piotr Szwiec, Prorektor Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu,
dra hab. Katarzyna Kujawska-Murphy, profa UAP, Prodziekana na Wydziale Obrazu i Działań interdyscyplinarnych Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu,
prof. dr hab. Justyna Gornowicz-Porowska, Prorektor ds. Promocji i Organizacji Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu,
prof. dr hab. Ewa Baum, Dziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu
Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
09.45-12.20
Sesja plenarna - Część I, Sala C
Przewodniczą: dr hab. Dorota Podgórska-Jachnik, prof. UŁ; dr hab. Sławomir Tobis; dr Mirosława Cylkowska-Nowak, prof. UMP
09.45-10.05
Neuroróżnorodność – konteksty teoretyczne i zaproszenie do debaty
dr Mirosława Cylkowska-Nowak, prof. UMP (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
10.05-10.25
Inteligencja: typowa, nietypowa, sztuczna. Kilka refleksji na marginesie zjawiska autyzmu
dr hab. Marcin Moskalewicz (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu; Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
10.25-10.45
Przestrzeń (dla) neuroróżnorodności w dyskursie naukowym i włączających praktykach edukacyjnych
dr hab. Dorota Podgórska-Jachnik, prof. UŁ (Uniwersytet Łódzki)
10.45-11.05
Czy sztuka może być mediatorem realizacji potrzeb w środowisku neuroatypowym?
dr Joanna Ławicka (Fundacja Prodeste)
11.05-11.25
„Inny” artysta w inkluzywnej przestrzeni sztuki
dr hab. Paweł Cylulko, prof. uczelni (Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu)
11.25-11.45
Zarządzanie zespołem neuroróżnorodnym w środowisku akademickim i artystycznym – wyzwania i rozwiązania
dr hab. Tomasz Kalitko, prof. UAP (Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu)
11.45-12.05
Wystawa „Synonimy”. Sztuka dostępna – neuroróżnorodność w praktyce
dra hab. Joanna Marcinkowska, profa UAP (Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu)
12.05-12.20
Dyskusja
12.20-12.50
☕ Przerwa na kawę
12.50-14.10
Sesja plenarna – Część II
Przewodniczą: dr hab. Paweł Cylulko, prof. uczelni; dr Maja Stańko-Kaczmarek
12.50-13.10
Dobre praktyki inkluzyjne w obszarze zdrowia prokreacyjnego kobiet w spektrum autyzmu
dr hab. Ewa Misterska (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
13.10-13.30
Multimodalna interwencja arteterapeutyczna MOC DRZEWA w praktyce klinicznej dziennego oddziału psychiatrycznego – badania kliniczne
dr Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, dr Krzysztof Ciepliński, mgr Monika Radulska, mgr Magda Duszak (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Mazowieckie Specjalistyczne Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza)
13.30-13.50
Twórczość i (neuro)różnorodność: w sztuce, nauce i w życiu
dr Maja Stańko-Kaczmarek (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
13.50-14.05
Dyskusja
14.05-14.35
🍽 Przerwa na lunch
14.35-14.45
Sesja posterowa
Przewodniczą: dr Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Diagnoza różnicowa w ADHD: granice i nakładanie się objawów z zaburzenia osobowości borderline i zaburzenia afektywnego dwubiegunowego
mgr Karol Dybowski, mgr Maria Kasierska (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
Podobieństwa i różnice pomiędzy ASD a schizoidalnym zaburzeniem osobowości
mgr Gabriela Kozioł, mgr Maria Kasierska (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
14.35-17.30
Sesje równoległe
Sesja I. Neuroróżnorodność w kontekście edukacji i terapii, Sala Senatu
Przewodniczą: dr Joanna Gładyszewska-Cylulko; dr Barbara Purandare; dr Piotr Poniewierski
14.45-15.05
Znaczenie aktywności twórczej w rozwijaniu kompetencji kluczowych w edukacji włączającej
dr Joanna Gładyszewska-Cylulko (Uniwersytet Wrocławski)
15.05-15.25
Neuroróżnorodność w edukacji. Międzykulturowe spojrzenie na Japonię i Wielką Brytanię w kontekscie polskiej rzeczywistości i przystosowań
dra hab. Katarzyna Kujawska-Murphy, profa UAP (Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu)
15.25-15.45
Wyzwania edukacyjne w pracy z osobami uczącymi się w spektrum autyzmu i z ADHD – studium przypadków
mgra Magdalena Duczmal (Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu)
15.45-16.05
Pod parasolem UMP – przykłady wsparcia studentów neuroatypowych w rozwoju potencjału edukacyjnego i naukowego
dr Barbara Purandare (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
16.05-16.25
Rola rodzica w diagnozie autyzmu
dr Wojciech Strzelecki (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
16.25-16.45
Dziecko z ADHD u logopedy. Dobre praktyki
mgr Ewa Grzelak
16.45-17.05
Bezpieczeństwo sensoryczne osób neuroróżnorodnych
dr Piotr Poniewierski, mgr Alicja Woryma (Fundacja na Niebiesko), dr Mirosława Cylkowska-Nowak, prof. UMP (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
17.05-17.25
Odkrywając świat Czarka – droga do zrozumienia i wsparcia dziecka neuroróżnorodnego
mgr Małgorzata Dachtera, mgr Paula Ortmann, mgr Karolina Wróblewska (Wielkopolska Fundacja Rehabilitacji, WCF: Zdrowie Medycyna Edukacja, sp. z o.o)
17.25-17.40
Dyskusja
Sesja II. Neuroróżnorodność i arteterapia, Sala C
Przewodniczą: dr hab. Grażyna Borowik; prof. dr hab. Robert Bartel; dr Agnieszka Żok
14.45-15.05
Stacja Badawcza OUTSIDER Art jako przestrzeń terapeutyczna. Z Ziemi do Nieba – barwne moralitety Haliny Babło
dr hab. Grażyna Borowik (Stowarzyszenie Psychiatria i Sztuka im. dr. Andrzeja Kowala, Stacja Badawcza Outsider Art w Krakowie)
15.05-15.25
Twórczość jako autoterapia przez sztukę
prof. dr hab. Robert Bartel (Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu)
15.25-15.45
Talassoterapia jako metoda wspierająca dziewczęta w spektrum autyzmu
mgr Anna Ignatów (Studia Podyplomowe Arteterapii, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
15.45-16.05
Neuro- i ciałoróżnorodność. Czyli o inkluzyjnych formach aktywności fizycznej
dr Agnieszka Żok (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
16.05-16.20
Włączanie dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i z niepełnosprawnością intelektualną w grę na instrumencie
mgr Marta Torchała (Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej im. Zbigniewa Tylewicza w Poznaniu)
16.20-16.35
Terapia zajęciowa jako forma wsparcia dorosłych osób ze spektrum autyzmu i z niepełnosprawnością intelektualną – kontekst instytucjonalny
dr Justyna Juszczak (Powiatowy Środowiskowy Dom Pomocy Społecznej w Mińsku Mazowieckim)
16.35-16.50
Zarządzanie kreatywne w dobie innowacji (post)cyfrowej w środowisku inkluzywnym. Wprowadzenie do obliczeniowej nauce społecznej
dr Kamil Wnuk (Zespół Szkół Zawodowych nr 1 w Poznaniu, Stowarzyszenie Arteterapeutów Polskich „Kajros”, Zespół Pedagogiki Młodzieży przy Sekcji Pedagogiki Młodzieży Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN)
16.50-17.05
Akwarela Richarda Dadda - Szalona Jane. Na skrzyżowaniu dróg psychiatrii i sztuk i – rzecz o prapoczątkach arteterapii
mgr Maciej Bóbr (Stowarzyszenie Psychiatria i Sztuka im. dr. Andrzeja Kowala, Stacja Badawcza Outsider Art w Krakowie)
17.05-17.20
Neuroróżnorodność i zespół sawanta – przestrzeń rozwoju i inkluzji, ale i kontrowersji
dr Mirosława Cylkowska-Nowak, prof. UMP (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
17.20-17.40
Dyskusja
17.30-19.30
Uroczysta kolacja

sobota, 12 kwietnia 2025 roku

08.30-10.30
Warsztaty W1, W2, W3, W4
W1
Arteterapia czy znaczenie sztuki w życiu osób autystycznych (Sala C)
mgr Dorota Kawecka
W2
Moje drzewo życia - opowieść kolorem i kształtem (korytarz przed Salą Senatu)
mgr Marta Adrian
W3
Wełniana obecność. Od runa do tkaniny (Sala na antresoli)
dr hab. Joanna Rękas, prof. UAM
W4 - 09.00
Dieta bez szarlatanerii - jak wspierać osoby autystyczne odpowiedzialnie i zgodnie z wiedzą (Centrum Biologii Medycznej, Sala 2008)
dr Dorota Joanna Ławicka
10.40-12.40
Warsztaty W5, W6
W5
Mediacje rówieśnicze jako wsparcie dla uczniów neuroróżnorodnych w środowisku szkolnym (Sala C)
mgr Magdalena Duczmal
W6
Dążenie do lepszej komunikacji. Z głębokości swojej wołam... (Sala na antresoli)
dr Kamil Wnuk, dr Adrianna Pogoda-Kołodziejak
aktualizacja: 2025-04-10